Henry-Pauline.reismee.nl

listvianka

gisteren zijn we aangekomen in irkutsk. We zijn opgehaald door de gids Vera. Zij bracht ons naar Listvianka. In Listvianka hadden wij een home-stay. In eerste instantie dachten wij bij russen thuis te verblijven en 'mee te leven'. Het was echter een gewone b&b. Dus een sleutel voor je kamer en veel plezier in het dorp.

We kwamen rond een uur of 10 aan bij de dichtstbijzijnde bakker voor een ontbijt. Hier was het Engels nog minder handig dan in Moskou. Handen en voeten en uiteindleijk een Engelse kaart...we bestelden koffie met een uitsmijter met brood. we kregen een koffie en drie gebakken eieren....dat we nog een koffie besteldhadden en brood begrepen ze niet. betaald hadden we wel al...dus toch maar even aandringen...na deeieren die nu bijna koud waren kregen we toch nog het brood. die andere koffie kwam nog iets later.....

Er valt qua marketing nog wel e.e.a. te ontwikkelen in die aziatisch deel van rusland!Wat ons opvalt en eigenlijk al in moskou zichtbaar was, is dat je een veelzijdige menukaart krijgt en daarvan kunt betellen. Maar wat er besteld/gegeten kan worden heel beperkt is.Uiteindelijk krijg je gewoon wat de pot schaft. Voortaan vragen we eerst wat er is en wat het kost. Want het is niet goedkoop...ze hanteren 2 menu/prijskaarten.

In Listvianka is het een lange boulevard met hier en daar wat verzakkingen door de aardbeving. In het verkeer geldt de wet van de sterkste. Dus wil je oversteken doe dat dan, want als je twijfelt rijden ze gewoon door. Weinig respect voor de voetgangers hier..fietsers zie je sporadisch. Veel grote auto's en 4Wdrive. Dat zal in de winter ook wel moeten. Het is hier slechts 90 dagen zomer. De vriesperiode begint rond 1 oktober en dit jaar begon de lente pas eind mei....Het baikalmeer is zomer en winter 5 graden. Een duik hebben we niet genomen...het regende de hele ochtend. 's middags was het rond de 25 graden best lekker aan de boulevard. Er ontbreken dan wel terrasjes....enfin voor drie maanden per jaar ook niet lucratief natuurlijk. We hebben het baikalmuseum bezocht, veel gewandeld...eindelijk de benen strekken....rond het meer gelopen. Later hoorde ik dat een duik in het baikal meer je 10 jaar jonger maakt....tja had ik moeten doen....

De volgende ochtend zijn we om 10 uur opgehaald door de gids en hebben we een rondleiding gehad in Tillhan, dat is het Archeon van Siberie. Je krijgt hierdoor een duidelijk beeld hoe de oorspronkelijke bevolking in barre tijden heeft moeten overleven.

Daarna zijn we de stad Irkutsk in gegaan. Eindelijk een beetje handel....voor mij dan. Winkel in winkel uit....veel imitaties van allerlei producten. Sommige nog duurder dan in Nederland. Het enige echte was de bontwinkel....hier wordt bont nog steeds gedragen en verkocht. Eh ik heb niets gekocht hoor...veel te warm.

Vanacht gaan we rond een uur of 4 naar het station. Op naar Mongolie, de grensperikelen duren gemiddeld 4 uur aan de russische kant. Als we naar China gaan wordt het erger zegt men...ik hoop nog wel de foto's te versturen...het is hier inmiddels middernacht...wel te rusten

geen idee of we in de volpension gertent wifi hebben.....haha anders tot in china.de

groetend Henry en Pauline

Ons brood in de trein was nu wel op hoor!..