Henry-Pauline.reismee.nl

Datong nog een stukje tekst

In datong eerrst een douche genomen. Grijs bruin water spoelde weg, zoveel stof hadden we meegenomen uit Mongolië. Toen een citymsp gevraagd om de stad te verkennen. In het weekend vinden de meeste bruiloften plaats. Dat verklaart het knallen van regelmatig vuurwerk. De stad is vies veel mensen gooien het afval gewoon op straat. Een kopje koffie is lastig te vinden, thee des te meer. Een restaurant uitgeprobeerd, wij waren een bezienswaardigheid. We bestelden koffie kregen thee. We bestelden een soort broodje en iets van pannenkoeken. Geen idee wat er inzat maar beide smaakten lekker. Met ons plaatjesboek kwamen we erniet uit om te achterhalen wat erin zat.  We gaan lopend de binnenstad in en komen langzamerhand in de hutjeswijken terecht. We besluiten terug te lopen naar het hotel. In de middag hebben we een taxi genomen naar het oude centrum. In dat deel van de stad liggen alle wegen opengebroken en worden de verwaarloosde tempels hersteld. Een puinhoop en heel veel arbeiders op verschillende plekken aan het werk. We lopen in een supermodern warenhuis en zien producten die wij ook thuis hebben. Super goedkoop hier. En heel veel personeel die je bespringen zodra je ergens langer naar kijkt.  De terugweg weer met de taxi. Eerst onderhandeld over de prijs!  Bij het hotel nog een bank opgezocht. Het verkeer is zodruk en chaotisch dat we bijna een aanrijding met een beladen fiets hebben. De man gaf een brul en alle mensen op het  kruispunt keken naar ons. Met excuses en door veel mensen uitgelachen stapten we de bank binnen. Het water liep van onze rug... Niet alleen van de warmte.. Aan de overkant van het hotel hebben we in een theehuisje verse thee gekocht. Doe maar 150 gram, ... Eh is dat zoveel!?!? Dan maar de helft.. Alle begrip van het personeel. Die kwamen bijna niet meer bij van het lachen.  Heel leuk was het thee ritueel wat voor ons werd uitgevoerd.  Het eten 's avonds was zo veel en heel lekker.

Tiara Tours