Henry-Pauline.reismee.nl

Datong dag 2

Datong Op de eerste dag in China hebben we allereerst een douche genomen. De vele controles aan de Mongoolse en chineesde grens hebben veel transpiratie opgeleverd. Het overhangen van de wagon op het smallere treinstel in China gebeurde ' s nachts. We hebben er niet veel van mogen zien. Alles speelde zich af in een superverlichte hangar. Door de enorme verlichting zagen we niet veel. Na de douche zijn we direct naar het centrum gegaan. Heel veel gezien en uiteindelijk hebben we er voor gekozen een taxi naar de bezienswaardigheden te nemen. Het negendraken scherm, de tempels en het super nieuwe winkelcentrum. Vergelijkbaar met het gum in Moskou. De stad is niet schoon de mensen gebruiken de straat als openbaar toilet. Na de bezienswaardigheden zijn we uitgeteld nog een theehuis ingegaan. Daar werd een heus thee ritueel voor ons uitgevoerd. Dat is heel leuk om een keertje mee te maken....zelfs Henry dronk de thee en werd enthousiast. Niet dat hij nu de koffie laat staan.....maar er was niets anders. Het ontbijt in Datong bestaat hoofdzakelijk uit een warme Chinese maaltijd. Brood was er wel maar in beperkte hoeveelheid. Bij het ontbijt rijst maar het avondeten is ook rijst.....of Chinese fondue...of te wel hot pot. . We zijn de tweede dag Datong naar de hangende kloosters gegaan.  We zijn weer op hoog niveau aangekomen want de kloosters hangen gigantisch hoog in de rotswand. De precieze hoogte is niet duidelijk geworden, omdat er een dam naast gebouwd is. Het hangende klooster, uit de 5de eeuw is zo hoog gebouwd na de herhaaldelijke overstromingen. De monniken hebben een heidenswerk verricht, oeps woordspeling...moet natuurlijk monnikenwerk..zijn. Het was super warm toen wij aan de klimtocht begonnen en de zweetdruppels hingen al aan onze rug maar eenmaal boven heb ik begrepen dat het uitzicht fantastisch was. Ik zelf was wel boven maar heb niet achterom gekeken. Het was zo'n smal trapje met een lage omheining. De kleuren van het klooster zijn al die jaren zo mooi gebleven omdat de zon maar drie uur per dag op de gevel schijnt. Het was een klooster dat indertijd uniek was. Drie religies in een klooster. Er was op de tweede etage een meditatieruimte voor, boeddhisme en taoïsme en nog eentje...moet ik opzoeken Na een voortreffelijke lunch in het centrum van Datong zijn we naar de grotten van Juan gegaan. Dit moet een toeristisch trekpleister worden. De grotten zijnsinds 2007 deels open voor publiek. Veel grotten zijn pad na 2013 te bezichtigen. Wat een enorme grote boeddha's sommigen wel  meer dan 30 meter. Het aantal boeddha's ligt tussen de 1000 en 3600 per grot. Ik vind dat behoorlijk wat raakvlakken liggen met het christendom maar dat ziet de gids niet zo.  Terug naar het centrum van Datong, de straat bij het hotel is mooi opgedroogd! Eerst water kopen voor in de trein...dan voetje van de vloer ..en daarna een welverdiend portie rijst nuttigen. Eindelijk een keertje langer slapen....in een echt bed en morgen ochtend een laatste douche in Datong.  en dan op naar de trein voor het laatste stukje van de trein reis naar Peking . Groeten Henry en Pauline

Tiara Tours