Henry-Pauline.reismee.nl

Regen en regen in Beijing

Gisteren zijn we in de stromende regen naar het plein van de hemelse vrede geweest. Wat een toestroom van mensen..echt enorm. Vanaf het begin van het plein kun je niet om Mao heen. Hij staat daar gigantisch groot afgebeeld. Door de regen staan we niet te lang stil. Gelukkig kunnen we onder de grote kruispunten even schuilen, maar al snel zijn mijn schoenen en sokken doorweekt. Aansluitend zijn we de verboden stad ingegaan. Het was echt jammer dat we zo nat geworden zijn, maar de mooiste bezienswaardigheden hebben we gezien. De lunch die dit keer in een authentiek Chinees restaurant was, en we echt met stokjes hebben moeten /leren eten was gezellig met de drie jongens die vrijdag vertrekken. De Peking eend stond natuurlijk op het menu... Na de lunch op naar de tempel of heaven. Veel uitleg gekregen...teveel om op te sommen. De dag hebben we afgesloten met een klassiek thee ritueel. Dit keer met Engelse vertaling... Lekkere thee gekocht! Voor nu eerst ontbijt en dan om 7.30 uur op naar het vliegveld... Groeten Henry en Pauline

Beijing 2

om 09.00 uur zijn we vertrokken naar het zomerpaleis. we hebben daar in de stromende regen gelopen en hebben veel gezien. de ruimtes die we gezien hebben waren ingericht met meubels van de keizerin Suzie. Een van de eerste vrouwen die iets te zeggen had in het toenmalige China! Het meer, waar we in principe een boottocht hadden kunnen maken lag aan de kade vol met lotussen. Jammer van de regen, maar uiteindelijk hebben we alles gezien.

hierna hadden we lunch, weer een chinees, hoho geen chinees gegeten maar rijst! dit was in het olympisch dorp. We zijn naar een hutong gegaan en hebben daar in een van de vele huisjes mogen kijken. Een duur lapje grond, maar er mag in het huisje niets worden verbouwd. Het valt onder de zogenaamde monumentenzorg. inmiddels zit er gemniddeld een vijfde generatie in zo'n huisje. in de hutong (wijk) hebben we een riksja genomen om de hele hutong te verkennen. Ook wel weer een ervaring, we mochten pertinent niet zelf fietsen!

na deze ervaring zijn we naar de lamatempels gegaan. Ook toen regende het nog. Deze tempel die bestaat uit diverse andere tempels staat vol met boeddahs. Zelfs de meeste als wwe het qb of records moeten geloven. Het lamaisme is een afscheiding van het eerste boeddishme in China als ik het goed heb begrepen. (zoeken we nog op)

Hierna op naar de zijdefabriek, dicht bij het hotel....je loopt wat af in zo'n stad dat je dat wel weer verdiend hebt...

de zijdefabriek was ook een verkooppunt van hun zelfgemaakte producten. van dekbedden tot shawls...gelukkig wegen die niet zoveel! Veel uitleg gekregen over de productie van zijde...ook echte en levende zijderupsen gevoeld. Leuke aanschaf!

op naar het hotel en zoeken naar een eethgelegenheid! Dit keer geen chinees....

We willen de lekkerste peking duck proberen....maar een complete duck met kop en pootjes in een schaal gaatons net iets te ver....jammer even verder zoeken. De hal die we betraden voor de peking duck blijkt een op en top warenhuis...bijna bijenkorf te zijn. Oh ze hebben een look a like van starbucks...dus koffie! dat is wel een must na een aantal dagen op thee...volgens Henry. Hé bakkie koffie!!!!!!!! Dan nog steeds geen geschikt restaurant.....geen probleem! we zien wel.....tot zo ver de wifi...

groetend,

Henry en Pauline

Peking

Het bekijken van Facebook en het versturen van onze foto's mag niet lukken.... Facebook wordt in China gecensureerd en de foto's blijven te lang hangen in de Wifi ruimte.....verzenden niet gelukt.....error error...jammer maar de foto's volgen. Later Groetend Henry en Pauline

De Chinese muur

Van morgen zijn we onder begeleiding van een gids naar een minder toeristisch stukje muur meegenomen. Eerst met de kabelbaan omhoog, jaja....en daarna een behoorlijk stuk geklommen. Het uitzicht vanaf dat punt was echt schitterend. Henry heeft mooie plaatjes genomen toen we boven aankwamen. Drijfnat van het zweet en puffend, maar dat uitzicht maakte alles goed. Het naar beneden gaan zo je zeggen moet vlot gaan, maar door onze "zure knieën" moesten we ook uitkijken. De Chinezen hebben over het algemeen kleine voeten....dus de traptreden zijn ook smal. Daarnaast zijn de treden ook ongelijk. Sommige treden 10 cm en andere weer 40cm dus ook naar beneden was het oppassen met waar je je voet neerzet. Beneden weer drijfnat, want de temperatuur is vandaag rond de 30 plus....en heel benauwd. Juist omdat het vandaag droog was, hebben we de excursie naar de muur gedaan. Anders was het te glibberig op de muur. Heen met de kabelbaan omlaag met de rodelbaan.....ook wel leuk....maar je ziet niets van je omgeving. Na de muur een lunch bij de Chinees.....en aansluitend naar een "kunstenaars hutong". Daar natuurlijk weer wat souvenirs gekocht.....juist het handwerk kan ik niet laten liggen. Veel oudere mensen, hoofdzakelijk vrouwen die hier nog handwerk verrichten. Dan naar het olympisch stadion en de grote hotels waar de spelers verbleven. Daar barstte de regen los.....met een beetje heel veel afdingen, want ik had niet meer huan of rmb, (people's money) een paraplu gescoord. Een heel fragiele paraplu, alleen voor hier, want thuis waait die met de eerste de beste regen en beetje wind kapot. Na de ronde langs het olympisch stadion weer terug naar het hotel. In eerste instantie was het daar nog droog. Maar bij aankomst begint het ook hier te regenen. Straks een warme douche en dan naar de Chinees......om dit keer wat anders te kiezen dan rijst.

Datong nog een stukje tekst

In datong eerrst een douche genomen. Grijs bruin water spoelde weg, zoveel stof hadden we meegenomen uit Mongolië. Toen een citymsp gevraagd om de stad te verkennen. In het weekend vinden de meeste bruiloften plaats. Dat verklaart het knallen van regelmatig vuurwerk. De stad is vies veel mensen gooien het afval gewoon op straat. Een kopje koffie is lastig te vinden, thee des te meer. Een restaurant uitgeprobeerd, wij waren een bezienswaardigheid. We bestelden koffie kregen thee. We bestelden een soort broodje en iets van pannenkoeken. Geen idee wat er inzat maar beide smaakten lekker. Met ons plaatjesboek kwamen we erniet uit om te achterhalen wat erin zat.  We gaan lopend de binnenstad in en komen langzamerhand in de hutjeswijken terecht. We besluiten terug te lopen naar het hotel. In de middag hebben we een taxi genomen naar het oude centrum. In dat deel van de stad liggen alle wegen opengebroken en worden de verwaarloosde tempels hersteld. Een puinhoop en heel veel arbeiders op verschillende plekken aan het werk. We lopen in een supermodern warenhuis en zien producten die wij ook thuis hebben. Super goedkoop hier. En heel veel personeel die je bespringen zodra je ergens langer naar kijkt.  De terugweg weer met de taxi. Eerst onderhandeld over de prijs!  Bij het hotel nog een bank opgezocht. Het verkeer is zodruk en chaotisch dat we bijna een aanrijding met een beladen fiets hebben. De man gaf een brul en alle mensen op het  kruispunt keken naar ons. Met excuses en door veel mensen uitgelachen stapten we de bank binnen. Het water liep van onze rug... Niet alleen van de warmte.. Aan de overkant van het hotel hebben we in een theehuisje verse thee gekocht. Doe maar 150 gram, ... Eh is dat zoveel!?!? Dan maar de helft.. Alle begrip van het personeel. Die kwamen bijna niet meer bij van het lachen.  Heel leuk was het thee ritueel wat voor ons werd uitgevoerd.  Het eten 's avonds was zo veel en heel lekker.

Peking

Hier ging het allemaal om we zijn in PEKING.....de treinreis viel weer mee. Mooie berg gezichten en veel maïs velden gezien. Nu in hotel met Wifi! De koffers staan tot donderdag op een vaste plaats....heerlijk even rust....denkbeeldig dan. Want moren op tijd met de gids mee. Vanavond een heerlijk diner gehad. Live pianist, obers in smoking.....het restuarant is in art decco stijl. Wij genieten van verse groente en gebakken aardappelen...jammie een wijntje er bij en wij zijn aan het genieten!! Tot morgen Groeten Henry en Pauline

Datong dag 2

Datong Op de eerste dag in China hebben we allereerst een douche genomen. De vele controles aan de Mongoolse en chineesde grens hebben veel transpiratie opgeleverd. Het overhangen van de wagon op het smallere treinstel in China gebeurde ' s nachts. We hebben er niet veel van mogen zien. Alles speelde zich af in een superverlichte hangar. Door de enorme verlichting zagen we niet veel. Na de douche zijn we direct naar het centrum gegaan. Heel veel gezien en uiteindelijk hebben we er voor gekozen een taxi naar de bezienswaardigheden te nemen. Het negendraken scherm, de tempels en het super nieuwe winkelcentrum. Vergelijkbaar met het gum in Moskou. De stad is niet schoon de mensen gebruiken de straat als openbaar toilet. Na de bezienswaardigheden zijn we uitgeteld nog een theehuis ingegaan. Daar werd een heus thee ritueel voor ons uitgevoerd. Dat is heel leuk om een keertje mee te maken....zelfs Henry dronk de thee en werd enthousiast. Niet dat hij nu de koffie laat staan.....maar er was niets anders. Het ontbijt in Datong bestaat hoofdzakelijk uit een warme Chinese maaltijd. Brood was er wel maar in beperkte hoeveelheid. Bij het ontbijt rijst maar het avondeten is ook rijst.....of Chinese fondue...of te wel hot pot. . We zijn de tweede dag Datong naar de hangende kloosters gegaan.  We zijn weer op hoog niveau aangekomen want de kloosters hangen gigantisch hoog in de rotswand. De precieze hoogte is niet duidelijk geworden, omdat er een dam naast gebouwd is. Het hangende klooster, uit de 5de eeuw is zo hoog gebouwd na de herhaaldelijke overstromingen. De monniken hebben een heidenswerk verricht, oeps woordspeling...moet natuurlijk monnikenwerk..zijn. Het was super warm toen wij aan de klimtocht begonnen en de zweetdruppels hingen al aan onze rug maar eenmaal boven heb ik begrepen dat het uitzicht fantastisch was. Ik zelf was wel boven maar heb niet achterom gekeken. Het was zo'n smal trapje met een lage omheining. De kleuren van het klooster zijn al die jaren zo mooi gebleven omdat de zon maar drie uur per dag op de gevel schijnt. Het was een klooster dat indertijd uniek was. Drie religies in een klooster. Er was op de tweede etage een meditatieruimte voor, boeddhisme en taoïsme en nog eentje...moet ik opzoeken Na een voortreffelijke lunch in het centrum van Datong zijn we naar de grotten van Juan gegaan. Dit moet een toeristisch trekpleister worden. De grotten zijnsinds 2007 deels open voor publiek. Veel grotten zijn pad na 2013 te bezichtigen. Wat een enorme grote boeddha's sommigen wel  meer dan 30 meter. Het aantal boeddha's ligt tussen de 1000 en 3600 per grot. Ik vind dat behoorlijk wat raakvlakken liggen met het christendom maar dat ziet de gids niet zo.  Terug naar het centrum van Datong, de straat bij het hotel is mooi opgedroogd! Eerst water kopen voor in de trein...dan voetje van de vloer ..en daarna een welverdiend portie rijst nuttigen. Eindelijk een keertje langer slapen....in een echt bed en morgen ochtend een laatste douche in Datong.  en dan op naar de trein voor het laatste stukje van de trein reis naar Peking . Groeten Henry en Pauline

ulaan bator dag

vandaag heel veel bezienswaardigheden bezocht zoals de big budda, het nationaal historisch museum. En ook nog het Gandan Klooster. Heel erg interessant om de boedistische leer te leren kennen.

We kregen een lunch in het hotel en daarna zijn we nog naar een wolspinnerij geweest. Dit is een project voor de moeders voor moeders in de stad. De producten gaan vaak naar de wereldwinkels. Top dag gehad...ook weten we hoe we een gertent moeten bestellen! wie weet...

nu lekker eten en nog even slapen. morgenochtend om plaatselijke tijd 05.00 uur weer in de trein naar Batong.